OpenCart vs PrestaShop
Comerțul electronic a cunoscut un puternic avânt in ultimii ani, fiind considerat domeniul cu cea mai rapidă creștere de pe piață. Orice client care are ceva de vândut își poate promova marfa în cea mai mare piață – internetul. În felul acesta au luat naștere numeroase platforme, create pentru a asigura o experiența cât mai bună a utilizatorului în raport cu mediul virtual.
Platformele au evoluat în timp, programatorii adaptându-se nevoilor clienților. Evoluția s-a observat în primul rând în designul personalizabil, comerțul de pe mobil a devenit posibil, a fost integrată inteligența artificială (AI), au fost integrate competențele analitice, și lista poate continua.
Comerțul digital de succes este posibil dacă există o armonie între modul de operare și o alegere adecvată a platformei de comerț electronic. Există numeroase platforme eCommerce, însă pentru acest articol ne vom limita la OpenCart vs PrestaShop. Fiecare platformă are plusuri și minusuri, însă în mare parte se aseamănă.
Costuri
Ambele platforme sunt gratuite si open source, însă pentru a funcționa la capacități maxime sunt necesare numeroase optimizari și module. Acestea din urmă variază ca și preț, în funcție de complexitate și de aspectele pe care le asigură. Din experienta putem spune ca OpenCart este mult mai optimizat pe partea de resurse si nu necesita un server cu resurse dedicate pentru a functiona in parametri normali, bineinteles aici depinde si de volumul magazinului online, in schimb la Prestashop este nevoie de un server dedicat (VPS) pentru a oferi un timp de raspuns cat mai bun.
Panou de administrare
Pentru orice utilizator, panoul de administrare ar trebui să fie ușor de utilizat, să aibă un design modern, intuitiv și să faciliteze navigarea, fără a „te pierde în tab-uri”. Părerile sunt împărțite. O parte din utilizatori consideră ca panoul de administrare oferit de PrestaShop este puțin mai bun față de cel realizat de către OpenCart, tabăra adversă susținând contrariul. Ambele platforme sunt „user friendly”, au design elegant, ușor de administrat și modificat.
Scalabilitate
OpenCart permite gestionarea unui număr mare de produse, fără ca serverul să cedeze. Din experienta noastra putem spune ca poate suporta pana la 100k produse daca sunt facute optimizarile necesare atat pe partea de server, cat si de platforma. În același timp cei de la PrestaShop susțin că platforma lor poate găzdui un număr nelimitat de produse, insa si aici este discutabil. Orice platforma open-source are nevoie de optimizari si de o buna infrastructura a serverului atunci cand se doreste un site cu zecii de mii de produse, insa fara nici o optimizare este foarte putin probabil ca un site sa functioneze in parametri optimi si sa ofere un timp bun de raspuns.
Configurare multi-store
Deținerea si administrarea mai multor magazine în același panou de control este foarte utilă pentru afacerile extrem de diversificate. Atât OpenCart, cât și PrestaShop asigură gestionarea mai multor magazine (multi store) folosind un singur panou de administrare.
Search Engine Optimization
Optimizarea pentru motoarele de căutare, pe scurt SEO, reprezintă un proces amplu de perfecționare a vizibilității site-urilor în cadrul ordonării rezultatelor căutării în lista realizată de motorul de căutare. Atât vânzările, cât și vizibilitatea cat mai buna în cadrul motoarelor de căutare, reprezintă aspecte ce pot fi influențate în funcție de densitatea de cuvinte cheie folosite.
OpenCart și PrestaShop includ implicit unele opțiuni pentru SEO. Platformele permit indexarea paginilor pentru a obține un clasament bun în motoarele de căutare și oferă suport pentru meta tag-uri personalizate la categorii, produse, pagini de informatii.
Pentru o optimizare cat mai buna din punct de vedere SEO, noi recomandam tuturor clientilor implementarea unui modul de SEO avansat, care ofera o suita de unelte (tool-uri) pentru optimizarea on-page-ului.
Disponibilitate teme și extensii
Deși OpenCart a avut un star mai greoi in comparație cu PrestaShop în ceea ce privește disponibilitatea și accesibilitatea temelor și extensiilor, situația s-a îmbunătățit cu fiecare versiune nouă. În prezent, ambele platforme asigură utilizatorului o gamă foarte largă de tema si module pentru îmbunătățirea magazinelor online, unele fiind gratuite, iar altele, de obicei cele mai complexe, fiind plătite.
Transport și logistică
Comerțul electronic nu ar fi posibil fără a avea o logistică riguroasă în spate. Atât OpenCart, cât și PrestaShop, au module de livrare flexibile, oferind conectari cu principalele firme de curierat internaționale. Pe plan National, se pot face diverse integrari cu majoritatea firmelor de curierat, putand astfel genera awb-urile cu un singur click. Metodele de livrare includ posibilitatea de a adăuga restricții cu privire la taxe, greutate, de a crea reguli de livrare si plata, dar și alte aspecte ce țin de logistică.
Securitate
Software-ul open-source este flexibil și ușor personalizabil, însă prezintă și riscuri, având în vedere că dezvoltatorii și hackerii au acces la codul sursa al platformei. Există module și extensii care se pot ocupa de securitate, insa acestea trebuie cumparate separat.
Ambele platforme au evoluat în timp, aflându-se în prezent în plină expansiune. Apar tot mai multe extensii și module, atât pentru OpenCart, cât și pentru PrestaShop, ceea ce facilitează experiența clientului față de mediul online.
Există o mulțime de soluții când vine vorba de platforme eCommerce, însă trebuie să alegi platforma care se pretează cel mai bine la nevoile tale. Noi am prezentat o parte din aspectele ce se regăsesc în fiecare din cele două platforme, OpenCart, respectiv PrestaShop.