Cum sa cercetezi potentialul consumatorilor
Atunci cand incepeti o afacere, trebuie sa cercetati care este potentialul acesteia. In cadrul cercetarii primare puteti verifica viabilitatea ideii de afacere.
Cercetarea secundara va poate ajuta sa va concentrati pe o anumita nisa si sa obtineti o idee mai buna asupra provocarilor cu care se poate confrunta afacerea dumneavoastra. Pentru a obtine o imagine completa a pietei tinta, aveti nevoie atat de o cercetare primara, cat si de o cercetare secundara.
In cazul in care simtiti ca cercetarea este prea complicata pentru a o face pe cont propriu, atunci apelati la serviciile unei firme de cercetare de piata. Aceste firme pot percepe costurile in functie de complexitatea informatiilor de care aveti nevoie, insa veti vedea ca aceste costuri merita. Acestea vor avea in vedere obiectivele dumneavoastra si se vor adresa target-ului care va intereseaza. In cele ce urmeaza va vom prezenta cateva dintre metodele de cercetare cel mai des utilizate de companiile ce doresc sa desteze o anumita idee de afacere.
1. Focus group-ul
Un Focus Group este format din 6 pana la 12 potentiali clienti care isi vor exprima opiniile intr-un interviu de grup. Participantii la Focus Grup trebuie sa se potriveasca pietei tinta – de exemplu, barbati singuri cu varsta cuprinsa intre 18-25 ani sau mame care au un loc de munca. Desi Focus Group-urile sunt informale, ar trebui sa pregatiti un ghid de interviu, care sa cuprinda o lista de intrebari pentru a directiona discutia catre ceea ce doriti sa aflati de la participanti. Intrebarile ar trebui sa se axeze pe obiectivele cercetarii, pe ceea ce doriti sa aflati de la potentiali consumatori – de exemplu, intrebati daca participantii ar cumpara produsele dumneavoastra sau daca ar folosi serviciile pe care doriti sa le aduceti pe piata, care este pretul pe care l-ar plati pentru acestea, ce parere au despre ambalaj, daca ar schimba ceva la acesta, ce parere au despre logo-ul companiei etc. Parerea lor este foarte importanta pentru a afla daca produsul sau serviciul dumneavoastra are vreo sansa pe piata. Daca nu detineti resursele necesare pentru organizarea unui Focus Grup, atunci apelati la serviciile unei firme de cercetare specializate in Cercetare Calitativa, care sa va ofere toate facilitatile organizarii acestor interviuri de grup. Firmele specializate detin sali de Focus Group care va ofera posibilitatea inregistrarii video si/sau audio a discutiilor cu potentiali consumatori.
2. Interviuri telefonice
Acesta este o metode rapida si mai putin costisitoare de a obtine informatii de care aveti nevoie de la potentiali consumatori. Veti concepe un chestionar care sa acopere toate obiectivele cercetarii. Luati in considerare ca multi oameni nu au rabdare sa-si petreaca o multime de timp la telefon, asa ca optati pentru intrebari simple, scurte si clar formulate. Durata optima pentru chestionarele telefonice este de 5-10 minute. Concepeti chestionarul astfel incat sa va acoperiti toate obiectivele, fara a adresa intrebari care sa nu va foloseasca, nu mariti durata chestionarului fara sens. Daca nu detineti resursele necesare pentru origanizarea de interviuri telefonice, apelati la serviciile unei firme de cercetare care are un departament special de Call-Center, cu operatori de interviu special instruiti pentru a culege cat mai corect datele. Aceste firme detin baze de date insemnate cu numere de telefon impartite pe sexe, categorii de varsta, judete, astfel incat se vor adresa strict target-ului care va intereseaza.
3. Interviuri online
Aceasta metoda este cea mai putin costisitoare si va ofera posibilitatea de a culege date de la un numar mare de potentiali consumatori. Concepeti chestionarul astfel incat sa nu depaseasca mai mult de 4-5 pagini web. Durata optima de a raspunde la un chestionar online este de 5-7 minute. Ideal este ca intrebarile sa fie clar formulate, sub forma „da/nu” sau „sunt/nu sunt de acord”, ca respondentii sa poata raspunde cat mai usor. Nu mariti chestionarul cu intrebari inutile, pentru ca durata acestuia poate creste iar rata de raspuns poate scadea. Respondentii se pot plictisi usor si pot renunta la completarea acestuia daca durata este mai mare decat acestioa preconizeaza. Incercati sa dati instructiuni clare cu privire la modul de completare, astfel datele culese sa fie cat mai relevante. Daca nu detineti resursele necesare pentru organizarea unui astfel de studiu, apelati la o firma de cercetare de piata care pot culege datele pentru dumneavoastra. Aceste firme, specializate in cercetare online, detin panel cu un numar suficient de potentiali respondenti, astfel incat va puteti face esantionul in functie de grupul tinta caruia doriti sa va adresati. Aceste firme va pot acorda consultanta in crearea unui chestionar potrivit, au resursele necesare pentru a crea script-ul online si va pot oferi rapoarte pe datele culese.